myTaste.se
Asså jag gör ju köttbullar med samma recept som till pannbiffar. Vill man piffa till lite så kan man ju tillsätta andra kryddor, eller varför inte en vitlöksklyfta. Något som också är gott är att ha riven/mixad broccoli, mixa/riv i mixer och tillsätt i färsen. Ca 100 g/500 g färs :)
 
Nåja iallafall så är det denna grunden jag gör mina biffar, limpor och köttbullar med :)
4-5 portioner
500 g skinkfärs/nötfärs (skinfärs är ett bra alternativ till nöt, blir inte lika torrt men nästan lika magert )
1 stor kokt potatis riven
1 ägg
1 halv gul lök riven
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
 
Rör ihop allt, låt stå en stund, ca 10 min innan du börjar rulla. Blir aningens fastare om den får stå och gotta till sig och därmed lättare att hantera :)
Jag bryner mina köttbullar på stekjärn tills de är klara! Först hög värme för att sen sänka. Tycker det blir absolut godast!, Om man vill ha god sås så kan man göra det från stekjärnet, vispa ur stekpannan med vatten, tillsätt buljongtärning och ev mjölk eller milda mini mat. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Lägg gärna i köttbullarna och servera köttbullarna i såsen! MUMS!
 
 
 
Köttbullar, Mat, Middagstips, MyTaste, Recept,

Kommentera

Publiceras ej